Review „Răvaşul” the supporters oh the Romanian culture in Transylvania
Autori: Monica Stoica, Felix Ostrovschi
Cuvinte cheie: presa românească, revistă,cultură, Transilvania,Şcoala Ardeleană
Keywords: Romanian press, magazine, culture, Transylvania, Transylvanian School
Primele încercări de a publica ziare în limba română au avut loc în Transilvania, la sfârşitul secolului al XVIII-lea, fiind legate de activitatea Şcolii Ardelene. Ziarele, cum constata George Bariţiu, apărau „cu devotament interesele naţiunii româneşti; toţi redactorii şi colaboratorii lor îşi sacrifică timpul, sănătatea şi liniştea sufletească pentru acele interese”. Revista „Revaşul” apărea în anul 1903, ca rezultat al întăririi bazei economice al naţiunii române din Cluj, al experienţei publicării de ziare româneşti la sfârşitul secolului al XIX-lea, al unei colaborări mai intense dintre cultele româneşti (greco-catolic şi ortodox) şi, un fapt care nu trebuie neglijat, şi anume creşterea numărului de studenţi români la Universitatea maghiară din Cluj, înfiinţată în 1872.
Momentul aprilie 1903 – data apariţiei publicaţiei „Revaşul” nu este punctul de pornire a presei româneşti clujene. Acesta fusese marcat în 1845 prin apariţia periodicului manuscris „Diorile (Zorile) pentru minte şi inimă” redactat de Al. Papiu-Ilarian şi Nicolae Popea şi răspândit în rândul elevilor români din Liceul piarist.
Forma ziarului „Revaşul” este asemănătoare cu multe ziare din Europa Centrală şi Apuseană, căutând să aibă ca publicare o mulţime de probleme; cu alte cuvinte, era un ziar de informaţii multiple. Printre colaboratori găsim în primele rânduri pe: Ion Agârbiceanu, Ioan Georgescu, Alexandru Ciura, Octavian Goga, Voicu Niţescu, Alexandru Lupeanu Melin; colaboratori care erau consideraţi colaboratori tineri. La acest ziar mai colabora Nicolae Iorga şi alţi scriitori de peste Carpaţi. Ca program de activitate, în ce priveşte materialul publicat, Elie Dăianu elimină din preocupări aşa numita politică de senzaţional, de ştiri şi informaţii care trec uşor şi se uită greu.
În evoluţia sa, „Revaşul” marchează două perioade distincte: 1903-1906 având caracterul unei gazete săptămânale, destinată îndeosebi lumii satelor şi 1907-1910 când a apărut în formatul unei reviste lunare de cultură.
Cumpăna anilor 1906-1907 aduce o modificare importantă în evoluţia publicaţiei. Evaluând bilanţul primilor patru ani de apariţie, administraţia constată cu regret că ziarul, deşi conceput ca un organ pentru ţărani nu a pătruns în lumea satului în măsura preconizată de iniţiatorii săi. Existenţa acumulată în acest interval, tendinţele manifestate în coloanele sale au impus o schimbare, atât din punct de vedere tehnic cât şi calitativ. Luând ca model „Neamul românesc” a lui Nicolae Iorga, „Răvaşul” va trece de la formatul de ziar la cel de revistă cu apariţie lunară şi un minim de 15 pagini. Deşi se produce o modificare şi în evoluţia preţului, publicaţia rămâne pentru moment cel mai ieftin periodic ardelean, ca şi în perioada precedentă.
Debutând ca o gazetă poporală şi continuându-şi evoluţia sub forma unei reviste de cultură, „Răvaşul” s-a impus şi datorită longevităţii sale într-o epocă în care nume de referinţă în ziaristica transilvăneană îşi încetează apariţia, iar noile publicaţii clujene au de luptat cu greutăţi. La sfârşitul anului 1910, „Răvaşul” îşi sistează apariţia, motivând acest fapt prin dorinţa de a evita o sciziune în presa cultural-religioasă datorită noii iniţiative publicistice prezentă la Blaj, prin apariţia „Culturii creştine”1. Născută dintr-o iniţiativă particulară, „Răvaşul” a răspuns comandamentelor epocii fiind socotită de unii autori, creatoare de şcoală şi deschizătoare de drumuri.
The first attempts of publishing Romanian newspapers took place in Transylvania, at the end of the 18th century, this being directly linked to the activity of the „Transylvanian School”. As George Bariţiu noted, newspapers defended „the interests of the Romanian nation with great devotement; all of their editors and collaborators sacrifice their time, health and inner peace for these interests”. The „Revaşul” newspaper was issued for the first time in 1903, as a result of diverse factors, such as the growing economic strength of Romanians in Cluj, the high experience in publishing Romanian newspapers as of the end of the 19th century, the intense cooperation between the religious cults (Greek-catholic and ortodox), and what is very important, the growing number of Romanian students at the Hungarian University from Cluj, founded in 1872.
But April 1903 did not mark the beginning of the Romanian press in Cluj. This happened in 1845, when the periodical manuscript „Diorile (zorile) pentru minte si inimă” was issued by Al. Papiu-Ilarian and Nicolae Popea and was disseminated throughout Romanian students.
The format of „Revaşul” was similar to many newspapers from Western and Central Europe, searching to cover a variety of topics; in other words, it was a newspaper with multiple and complex information. Amongst first hand collaborators we can find Ion Agârbiceanu, Ioan Georgescu, Alexandru Ciura, Octavian Goga, Voicu Niţescu, Alexandru Lupeanu Melin; they were considered to be the young collaborators. Nicolae Iorga along with some other influential writers from the other side of the Carpathian Mountains, were also publishing for this newspaper. In respect to the topics covered, Elie Dăianu was determined to eliminate all that could be considered petty politics.
The evolution of „Revaşul” can be divided in two main periods: 1903-1906, when it was a weekly newspaper, aiming to attract mostly readers from the rural areas, and 1907-1910, when it was issued as a monthly cultural magazine. This radical change came about given the fact that the newspaper did not manage to penetrate the rural space as it was initially expected. This is why „Revaşul” took Nicolae Iorga’s „Neamul Românesc” as a model and would now appear monthly with a minimum of 15 pages per publication.
However, at the end of the year 1910, „Revaşul” seized its activity, the magazine’s editors explaining that the decision was taken in order to avoid a division of the cultural and religious Romanian press in the context of a new publishing initiative which arose in Blaj. Nonetheless, „Revaşul” is renowned for its important contribution to the Transylvanian cultural life during its publishing era.